Zakrýt, schovat, spálit, rozbít?

18. srpna 2017 v 15:23 | insider |  Nemístné postřehy
I've become so numb, I can't feel you there,
Become so tired, so much more aware
I'm becoming this, all I want to do
Is be more like me and be less like you. (Linkin Park: Numb)

Stávám se tak netečným, necítím tě
Tak unavený, tak moc jsem si vědom
Že se takovým stávám, vše co chci
je, že chci být víc jako já a být míň jako ty

Proč začínám mít pocit, že se stáváme více jimi a ne oni námi?


Nebojte se, nebudu tady rozebírat newmetalovou kapelu Linkin Park a jejího frontmana Benningtona, nedávno vlastnoručně se odpravivšího na onen svět. I když jsem po jeho smrti našel několik recenzí, kde se skoro všichni obouvali do toho, že se Linkin Park jen vezli na módní vlně a bla bla bla - možná by nebylo od věci poslechnout si ne jen tu hudbu, ale i texty a hlavně ty texty zkusit pochopit, jenže to by zase někteří rádoby znalci museli umět pořádně anglicky, že jo.

A je fakt, že tahle píseň je sice o tom, že chce autor být víc sám sebou než něčím obrazem, ale nepředpokládám, že by myslel na současnou civilizačně vyhrocenou situaci. Ale to mi nevadí vytrhnout jeho slova z kontextu a použít je jako úvod.

Ale vraťme se k tomu, o čem jsem začal: proč začínám mít pocit, že se stáváme čím dál tím více jako oni a se nestávají námi?

Koukněte se na tenhle obrázek:

Ano, není vůbec složitý, dokonce bych řekl, že to v podstatě není ani umění, ale jakmile se objevil na jedné londýnské výstavě, hned musel být odstraněn, protože jasně naznačuje, ze kterého směru vane znepokojující závan lekající zvířátka, tak mírumilovně piknikující. A tato nerafinovaná přímočarost urážela potrefené husy, pardon hosty.

Vzpomínám si, jak jsem kdysi byl na jedné výstavě v DKLJ v Havu, kde vystavoval jakýsi mladý český ulítlý malíř, jehož jméno si už bohužel nevzpomínám, takže asi kdovíjak velkou díru do světa neudělal. Vzpomínám si vlastně jen na jeden jeho obraz, na kterém byl nahý Ježíš na kříži obklopen zírajícími ušmudlanými horníky. Bohužel jsem na internetu nenašel obrázek toho obrazu, zřejmě proto, že se výstava konala v době, kdy internet ještě nebyl úplně všude ve vzduchu, notabene byl dostupný jen po telefonní lince a byl navíc k zbláznění pomalý (představte si děti, že i taková hrozná doba temna kdysi byla!), takže ten obraz asi nikdo nevyfotil a vy se nepodíváte. Ten obraz pobuřoval, ne že ne, ale tak nějak jsme si řekli, že kdo nechce, tak ať se na něj nedívá a nebyl žádný tlak ten obraz zakrýt nebo sundat a autora podříznout či střelit.

Ale nemyslete si, že je ta podivnost jen evropskou otázkou - i v USA se stal teroristický zločin v Charlottesville - nebudu řešit to, že ten idiot, který se rozhodl najet do lidí, je idiot. Spíše mně zaráží původní příčina celého shromažďování občanů ultrapravice, pravice, levice, ultralevice a antify a kdovíkoho ještě. Nějací Amíci totiž v onom městě protestovali proti záměru "nechat zmizet" sochu konfederačního generála Leeho.

Komu a proč vadí socha generála, který je možná 150 let po smrti? Ano, byl to konfederační generál, který vedl válku za stranu, která hájila otroctví. Jenže pochybuji, že většina amerických školáků bude vědět víc, než to, co ví čeští školáci o husitství. A tak se nabízí otázka - když se teď musí odstraňovat sochy generálů Konfederace, budeme i my odstraňovat pamětní desky a busty, např. tu Laudonovu? Vždyť symbolizuje to staré prohnilé rakouské mocnářství, které tak svým jařmem utiskovalo země české, moravské a slezské…A když už jsem zmínil to husitství, určitě se někde najde obraz Zikmunda, lišky to ryšavé lucemburské...


(Samozřejmě protestu za sochu využili radikálové, aby vytáhli své prapory a vyblili nějaké rádoby chytré projevy. Policie ale nezasahovala, protože v USA mají cosi, co by se dalo vzdáleně nazvat "svobodou projevu". A do protestujících za sochu se pustili protestující proti rasismu a vznikl konflikt, při kterém se nějaký idiot rozhodl (zřejmě pod vlivem módní vlny chrabrého zabíjení lidí auty) vjet do protestujících autem. Což už je zločin, o tom žádná.)

Jasně sochy se kácely a kácejí i u nás, jenže to byly zpravidla sochy zobrazující nějakého tyrana (či mírotvůrce) a byly zmizeny hned po změně režimu - vzpomeňme na ty Staliny a Gottwaldy… jenže to byly sochy určené k tvorbě kultu, takže tu neměly co dělat.

Který režim ale symbolizovaly prastaré Buddhovy sochy, které vadily džihádistům natolik, že je odstřelili? Tyranizoval snad Buddha nebo některý jeho věrný některou blízkovýchodní říši?

Tak proč se teď najednou zakrývají sochy v italských městech, když jimi náhodou projíždí jakýsi politický prominent z blízkovýchodní země. Nevíte někdo náhodou, jestli už má Michelangelův David bederní roušku jako Tarzan? Nebo je omotán kostkovaným ručníkem?

Budeme v našich vesnicích zakrývat sochy svatých a bourat boží muka a kapličky u cest? Sundávat kříže ze střech kostelů? Shazovat morové sloupy na náměstích? Sakra to už tu jednou bylo, ne? Budeme zakrývat obrazy starých mistrů s nahými Lédami či Tři Grácie?
Proč začínáme být takoví jako oni a začínáme být tak radikální vůči věcem, které by nás možná mohly trochu urážet, ale které jsme se svým smyslem pro umění, krásu, historii atd. dříve brali s nadhledem a tolerancí?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.