Jidáš a poprsí Pallady

3. června 2015 v 16:02 | insider |  Nemístné postřehy
Myslím, že teď když se blíží prázdniny, se můžeme s klidem věnovat věcem, které se obvykle na konci školního roku odehrávají, a abych nechodil dlouho kolem horké kaše, rád bych se pár slovy zmínil o letošní státní maturitě.

Říkáte si asi, proč se do toho ten starý podpichovač montuje? Co je mu do toho? Notabene když už má od maturity tak daleko. No nevrtal bych se, kdybych nenarazil na stížnosti maturantů na záludnosti v maturitě, resp. abych byl přesný v didaktickém testu z češtiny.


Chápu snahu ministerstva unifikovat maturitní zkoušky, aby bylo jasné, kdo je na jaké úrovni. Ale na druhou stranu nechápu ministerstvo, proč si myslí, že musí z našich škol vypadávat úplně stejně vzdělaní jedinci.
Ale to teď nechme koňovi a pojďme se podívat na zoubek maturitnímu testu. Ke stažení je například zde. Mimochodem na stejných stránkách najdete i tuto statistiku: Neúspěšnost v didaktickém testu z českého jazyka je v letošním roce 7,6%.

Pokud se nepletu, zkoušení měli na odpovědi 60 minut, přičemž otázek bylo 32, maximum bodů 50, hranice úspěšnosti 44% čili 22 bodů. To je dle mého názoru velmi nízko nasazená laťka. A ano, nedalo mi to, abych si ten test taky neudělal. Bohužel jsem nebyl schopen simulovat úplně stejné podmínky jako měli maturanti, už jenom proto, že na mně nebyl takový tlak jako na ně. A taky jsem to nedělal 60 minut v kuse, ale cca 30 minut nadvakrát. Ale na druhou stranu, moje vědomosti jsou už podstatně staršího data čili jsem je musel poněkud hůře dolovat, a navíc jsem test psal o přestávce po obědě čili s plným žaludkem, což je, jak jistě uznáte, hendikep.

Tož co bych se nepochlubil, udělal jsem to na 72 procent čili na 36 bodů. Prošel bych, ale že bych byl na sebe hrdý, to zase ne.

Chybu jsem např. udělal hned v otázce 2, kde jsem nepoznal užití metonymie, dost mne rozladilo, když jsem v prvním textu nenašel ani jedno slovo s pravopisnou chybou, byť tam byly nejméně tři.

V druhém textu prý maturanty zle potrápilo "poprsí Pallady" - chápu, že chlapce s bujnější fantazií to podráždit mohlo, ale i kdybych si odmyslel ty tvary, jakou logickou úvahou přiřazovali zkoušení to poprsí od paní "Pallas" (protože o to tu v 1. pádě jedn. čísla jde) k Afroditě, Hebe nebo k Héře, když se bohyně moudrosti jmenuje Pallas Athéna… Ale to je bohužel příliš stará fantasy, ty řecké báje a pověsti… A navíc v novém zpracování Souboje titánů Athéna myslím nehraje… I když i kdyby se tam mihla a nehrála ji alespoň Rosamund Pike, kdoví jestli by si ji to diváci zapamatovali. A ještě štěstí, že se neptali na význam slova "ebenový zjev", určitě by se našel nějaký expert, který by tuto vazbu nevztáhl na havrana, ale na Válečka, což je asi nejznámější role Marka Ebena…

Přiznám se, že v dalším textu jsem měl situaci ulehčenu, protože jsem na 100 procent věděl, že odpověď na otázku 16 je "Jidáš". Ale ne proto, že bych si to přečetl na netu, ale protože nejsem úplný blb a vím, kdo zradil Ježíše za 30 stříbrných… Jidáš, ten prevít, připravil maturanty o celé DVA body! Vlastně kecám, Jidáš ne, ale Cermat…

Vybouchl jsem pak v otázce 18, kde jsem tvrzení: "Vzorce chování, které jedinec získá v rodině, uplatňuje i při kontaktu s jinými lidmi" považoval za nepravdivé, ovšem jelikož přiložený text toto tvrdil a otázka se vztahovala právě na ten text, tak to bylo špatné rozhodnutí. A pak jsem nevěděl, že styl onoho textu o chování je odborný text, zase 2 body v prdeli. A nakonec jsem poztrácel nějaké body v otázce 28, kde byly možnosti na stavbu vět, takové ty věci jako souvětí souřadné, podřadné, přívlastkové věty a tak, to jsem už fakt dávno zapomněl. Jo a ještě zájmena v otázce 31, tam jsem taky zabodoval za plný počet - čili za nula.

Milí maturanti, sorry, ale zas tak těžký ten test nebyl, a pobouření na internetu vůbec nechápu.

Jo, kdybyste nadávali, že text o harámí je nemultikulturní, brutální a znepokojivý, a slabší povahy rozrušil až vykolejil, budiž.

Nebo bych čekal rozhořčení, že při určování spisovatelů jste nedostali na výběr z Meyerové (Stmívání), Mitchellové (50 odstínů šedi), Davise (Garfield), Leeho (Avengers) nebo Kinneyho (Deník malého poseroutky), anóbrž z Lustiga (Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou), Vaculíka (Dva tisíce slov), Kundery (Nesnesitelná lehkost bytí), Hrabala (Postřižiny), Škvoreckého (Zbabělci) a Fukse (Spalovač mrtvol). Ale takhle? Jidáš a poprsí? Tohle stálo plných sedm procent maturantů úspěch?

Nakonec bych chtěl za těch 36 bodů poděkovat především profesorce Valové, která nás učila na gymplu - před kolika lety to vlastně bylo? V minulém století… Bože toto letí...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.