Recenze na Poslední výstřel

8. ledna 2014 v 16:05 | insider |  Recenze
Aby to nevypadalo, že jediné na co se Insider zmůže, jsou uštěpačné poznámky o politice, firemní kultuře a fotbalu, tak rozšíříme žánr recenzí. Už jsme s tím lehce začali (pár koncertních poznámek už tu bylo) a je na čase, aby se tu objevily i názory na tvorbu filmovou, případně knižní, na malířství, sochařství a architekturu zatím rezignujeme. Ale nečekejte žádné horké novinky, většinou mi dost dlouho trvá, než se k něčemu ke koukání dostanu, pak taky dlouho trvá, než se rozhoupu něco napsat… Ale pokud někdo přihodí nějakou svou recenzi, vůbec se tomu nebudu bránit, email je na stránce dole, netvrďte mi, že nechodíte do kina, nestahujete filmy, ani nekoukáte na kabelovku, a že nemáte na shlédnutá díla žádný názor (ani Luthor?)

Ale nebojte se, o uštěpačné poznámky nepřijdete. První a hlavní důvod, proč jsem se rozhodl pro filmovou recenzi, je totiž prachbídný pocit z filmu Jack Reacher: Poslední výstřel (ČSFD zde)

Ano, zapřísahal jsem se zde, že na film určitě nepůjdu. No do kina jsem na to nešel, ale stáhl jsem to a naservíroval si to jako první film v roce 2014. Chyba. Doufám, že se nepotvrdí, že "jak na Nový rok tak po celý rok", protože tolik špatných filmů bych nemusel přežít.

Dá se namítnout, že akčním bijákům poněkud odzvonilo. Pravda je, že tahle sorta filmů měla svůj vrchol už před lety (kolik to bude, 20-30 let?), a když už dneska vidíte na plátně neohroženého hrdinu, tak je to buď nějaká komiksová postavička (Spiderman, iron Man, Superman, Thor…) anebo nějaký oldschool "postradatelný" (třeba zde Expendables I, II se Sylvestrem, Arniem, Brucem, Chuckem, Dolphem, Jasonem, atd atd.). Anebo extrémní "Machete" (zde)ale to je už trošku k neuvěření, se vší úctou k Dannymu Trejovi.

Takže teoreticky by neměl být hrdina "si na drsňáka jenom nehraje a kvůli pravdě je ochoten hodně vydržet." (citát distributora) příliš zajímavý.

Nebudu znova rozebírat samotného Toma Cruise, s tím jsem se už vypořádal, ale podívám se na samotný děj. A odpovím si na otázku ze svého předchozího příspěvku: "Je příběh alespoň na 50 procent, když už v něm nehraje Jack Reacher?"

Není.

Příběh je maximálně na 25 (proč viz P.S. úplně dole) a nechápu, jak mohl na ČSFD dostat 75%. I když pokud se podívám na komentáře tamtéž, např nějaký Isherwood píše: "Paráda! Fantastická žánrovka, která sype jedno klišé za druhým v takové kadenci, až jsem dvě hodiny chrochtal blahem. Ten film funguje ve všech myslitelných polohách, od (ne)předvídatelného příběhu, padnoucí hudby, hláškujícího hrdiny, až po několik scén, které chtějí být za čas citovány (úvod, koupelna, honička, i ten deštivý závěr). Tady nezůstane u jedné kino projekce.", tak si říkám, že bych měl špatný obraz?

Chápu, že nejde dostat celou knihu na plátno, ale třeba jedna ze stěžejních osob děje knihy - sestra obviněného, které je vyhrožováno ublížením - a která je příčinou, proč se bývalý voják nebrání obvinění z vraždy - tak o ní ve filmu nepadne jediné slovo, což je podle mě dost rozdíl. Nehledě na to, že unesenou osobou, kvůli které se Reacher nakonec pustí nemilosrdně do svých soupeřů, je v knize ona sestra, kdežto ve filmu advokátka. No budiž, najít druhou herečku, která by byla menší než Cruise, (aby to nevypadalo blbě) by mohl být problém. A Whoopi Goldbergová by to být nemohla, protože je bohužel černoška, kdežto obviněný voják je běloch. Když jsme u těch černochů, nic proti, ale v knize je úplatným policistou také běloch, kdežto ve filmu černoch. Mimochodem smí se, aby byl černošský policista padouch?

Automobilová honička ve filmu s Jackem Reacherem, který se v knihách netají tím, že řídil vždycky jen humwee (HMMWV wikipedie)? A ve filmu je Cruise/Reacher pomalu lepší řidič než Steve McQueen v Bullitově případu (ČSFD zde)!

Bez poznámky nemohu nechat i fakt, že se Reacher vůbec do nějaké honičky dostal, protože jednou z hlavních schopností, kterou Reacher v knize policistům předvádí, je schopnost nenechat se najít, natož chytit. A ve filmu přijede Cruise autem k motelu, kde dlouhé vteřiny hledí na odehrávající se scénu, aby ho nakonec policista uviděl a začal ho nahánět. Absurdní. Naivní. Vyberte si.

Scéna v koupelně? Proč, proč, proč? Dva neuvěřitelně trapně komičtí týpci si vyšlápnou na Cruiseho, přičemž se s bejsbolkou a jakýmsi páčidlem nejprve navzájem potlučou, aby je pak Cruise dorazil. Za prvé, tahle scéna v knize vůbec není, a za druhé úplně vybočuje z akčního formátu filmu - měla to být komická vsuvka, jakože nějaké odlehčení? Pane McQuarrie (což je zřejmě nový Cruisův favorit scénárista - mj. psal scénář k Valkýře a chystá se k Top Gun 2 nebo Mission Impossible 5), co jste tou scénou zamýšlel říct, proboha co?

Finále celého příběhu se v knize odehraje úplně, ale úplně někde jinde než ve filmu, v knize se sice o kamenolomu mluví, resp. o stavební kámen tam jde, ale o nějaké střelbě v lomu v knize není ani zmínka. Mimochodem alespoň že tvůrci scénáře zachovali ten déšť, i když ve filmu je v podstatě úplně zbytečný, kdežto v knižní předloze je to důležitý faktor umožňující přiblížení Jacka Reachera k cíli a k nepříteli. Mimochodem samotný kamenolom ve filmu spíš vypadá jako blátolom, ale to je jen detail.

A ještě k finále - že by Jack Reacher nevyužil výhody palné zbraně v rukou ke zneškodnění nejnebezpečnějšího padoucha a místo toho ji zahodil a šel do souboje s holýma rukama jakože "na férovku"? To si snad scénárista dělá prdel! Přitom o dvě minuty později Cruise odpráskne vůdce celé bandy (fyzicky neškodného starého Rusa bez prstů a nezbrojeného) jen tak bez mrknutí oka. Proč ta změna? Schizofrenie? Doufám, že si scénáristé jako námět pro další film (pokud nějaký bude) nevyberou "Únos", protože v něm Reacher všechny padouchy bez milosti a bez varování (klidně i zezadu) postřílí… Takže i když Reacher v knihách často využívá své přímočaré a někdy skoro brutální metody, ve filmu se jich nedočkáme. Skoro mám pocit, že hlavní hrdina ve filmu není ani tak Jack Reacher jako spíš Ethan Hunt…

A vím, že je to nefér narážet na Cruisovu výšku, ale aby se Jack Reacher schoval mezi lidi na zastávce a k maskování mu postačila jen kšiltovka… Co je moc, to je moc…

Přesně to, co dělá z Jacka Reachera jiného hrdinu než jsou ostatní, tak přesně to… to v tom filmu prostě není.

P.S. Jediné, co ve filmu opravdu stojí za zhlédnutí, je Rosamund Pike (web zde), která hraje hlavní ženskou hrdinku… věřte, že jen za to bych dal filmu těch již zmiňovaných 25%.