SOPA/PIPA

27. ledna 2012 v 11:50 | insider |  Nemístné postřehy
Jelikož nepovažuju činnost izraelských hackerů proti otravným arabským sousedům za válku, ale za sebeobranu, tak můžu klidně prohlásit, že se už válčí i na internetu. Na jednu stranu jde v téhle válce vlastně o hovno, protože nejde o život, jde totiž konkrétně o to, zda bude nadřazena svoboda slova, projevu, sdílení informací atd. nad svobodou vlastnit majetek (v tomto případě duševní), anebo naopak. Momentálně jsou v ofenzivě ti, co by raději ty majetky. A o tom to dneska bude.

Teď k titulku - jde totiž o SOPA (Stop Online Piracy Act)[*1] a PROTECT IP Act (Preventing Real Online Threats to Economic Creativity and Theft of Intellectual Property Act)[*2], neboli ještě zkráceněji PIPA.


Jako vždy, když za něco nemůže počasí, Osud, Rusáci nebo Dotčena, bohyně vzpříčených věcí v šuplících, tak za to mohou Amíci. Kdybych podceňoval inteligenci vás, ctěných čtenářů, tak bych se pustil do vtipkování o americké mánii vymýšlet akronymy pro názvy institucí, nařízení atd. tak, aby jejich zkratky dávaly nějaký smysl - třeba např. USA PATRIOT Act - což je Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism Act of 2001[*3], ale jelikož je tohle téma vlastně úplně FUBAR - fucked up beyond all recognition[*4], tak žádné stupidní vtipy, ok?

Ale zpět k tématu. Oba dokumenty jsou vlastně navržené zákony (víceméně shodné), jeden chce, aby bylo možné na základě rozhodnutí jakéhokoliv federálního soudu zakročit proti každému webu, na němž se nachází obsah porušující autorská práva nebo který jen odkazuje na závadný obsah, kdežto ten druhý je návrh s cílem poskytnout federální americké vládě a držitelům autorských práv nástroj k omezení přístupu k "podvodným webovým stránkám zaměřeným na porušování autorských práv či na padělané zboží" a to převážně těm, které jsou registrované mimo Spojené státy americké. Komplikované, že? Nejvíc viditelný a srozumitelný fakt z toho je, že v případě zjištění závadného obsahu bude web nějak zablokován, případně přístup na něj přesměrován, a nejspíš bude vlastník onoho webu i popotahován před soudem. Takže příklad - pokud by se na Insiderovi objevilo něco, co by porušovalo autorská práva, tak byste po zásahu práva dále nemohli ty moje bláboly číst, ovšem po kulách by nejspíš dostal blog.cz. Že je to nespravedlivé? No je, ovšem nás Čechy to přece nemůže rozhodit, když se u nás chystá zavedení odpovědnosti majitele vozidla, které povede k tomu, že potrestán za přestupek bude vlastník auta, a ne jeho řidič.

Závadný obsah je ten, který porušuje vlastnická práva k duševním dílům. Kde to porušení vzniká? Pojďme se kouknout na celý proces - autor v jistém okamžiku hnutí své mysli, duše, žaludku, střev (*nehodící se škrtněte) něco stvoří, a pokud si to nechce nechat pro vlastní potřebu, případně aby měl z čeho žít, tak si najde prostředníka, ten najde zákazníka, který to koupí. V některých případech se ovšem tento první zákazník rozhodne, že se o potěšení z onoho díla podělí s ostatními, přičemž buď ono dílo za poplatek (někdy i zadarmo) ukazuje nebo udělá hromádku (častěji hromadu) kopií, které pak za draho, někdy za levno, někdy zadarmo rozdává skrze prostředníka. Jeden originální kus si koupí druhý zákazník. A až sem je to v pořádku. A pak se druhý zákazník rozhodne, že se o potěšení z onoho díla podělí s ostatními, přičemž buď ono dílo za poplatek (někdy i zadarmo) ukazuje nebo ho pak za draho, někdy za levno, někdy zadarmo rozdává třetímu zákazníkovi, opět s pomocí prostředníka. A tady už je to špatně, tedy alespoň podle předkladatelů zákonů.

Jelikož největší koláč, o který jde, je spojen s hudbou, tak ji vezmeme jako modelový příklad. Za dílo tedy považujme hudební album, za prvního prostředníka umělcova manažera, za prvního zákazníka hudebního vydavatele (třeba Universal Music Group), za jeho prostředníka obchod s CD. Za druhého zákazníka dosaďte třeba kluka od vedle, který vyrobí kopii, třeba ve formátu mp3, a za jeho zprostředkovatele Internet (třeba UložTo), a za třetího uživatele dosaďte třeba sebe.

Nebo takový film - to je skoro to samé, akorát že tady je primární nejen autor scénáře, ale i aktéři samotného bijáku, první zákazník (filmová společnost) pak nabízí druhému zákazníkovi (divákovi), často za vysoké vstupné (do multiplexů), jen zážitek v délce maximálně tak dvou hodin, který nemusí nutně být dobrý, pokud se jedná o film s áčkovými náklady, ale béčkovým výsledkem, navíc se smrdícím nebo hlučným individuem ve vedlejším sedadle.

Každý chce v tomhle řetězci vydělat, přičemž u druhého a třetího zákazníka je to spíš otázka subjektivního potěšení z užívání onoho díla než peněžní výdělek. Každopádně je ale jasné, že z transakce mezi druhým a třetím zákazníkem mají první zákazníci prd, a s rostoucím počtem třetích zákazníků ubývá druhých zákazníků a prvnímu zákazníkovi se nesypou penízky. Co tedy mají první zákazníci, v tomto případě shodou okolností vydavatelé dělat? Mohou zkoušet brnkat na sociální strunu druhého a třetího zákazníka, třeba poukazováním na to, že autoři brzo vyhynou... Anebo na to, že z čeho vlastně budou žít herci a herečky? A z čeho manažeři? To ale určitě nezabere. Kdybych byl hodně naivní, myslel bych si, že by mělo stačit, aby vydavatel stlačil cenu na úroveň, při které by třetí zákazník nečekal na druhého zákazníka, a koupil si originál. Takže tudy by možná cesta vedla, ale s několika "ale". Když je totiž možné mít něco zadarmo, tak se vždycky najdou nějací, kteří to budou chtít zadarmo tak jako tak, i když to bude mít horší kvalitu, což platí zvlášť o nás Češích, kteří jsme údajně v tomhle nejhorší - když můžem někoho okrást, tak ho okradem, jen pro to potěšení. Navíc si uvědomme, že v případě duševního vlastnictví nakupuje druhý a třetí zákazník takového "zajíce v pytli", protože takový umělec (včetně Boha), který by vytvořil dílo, které obdivují úplně všichni, se ještě nenarodil. Ale náš trh je malý trh, z celosvětového hlediska marginální. Je pravděpodobné, že nižší cena dostupného formátu by část třetích zákazníků přesunula mezi ty druhé, z jejichž kapes by vydavatel opět něco měl. Normální totiž opravdu je nekrást. A pak je tu ještě jedna cest, jak z toho ven. Narušit nebo ochromit část řetězce mezi druhým a třetím zákazníkem, která prvního zákazníka zlobí. Druhý a třetí zákazník na svou interakci používají internet, a proto pokud se tato tepna přetne, systém zkolabuje. ANO! A všichni zase budou nakupovat lesklá kolečka v obchodech za plné ceny! ANO! Tak pojďme omezit internet! Bingo! A jsme u oněch zákonů, že?

Pojďme si ale vzít jako modelový příklad třeba módní kolekci. Autorem je návrhář, jeho zprostředkovatelem je manažer, jeho prvním zákazníkem je oděvní firma. Ta vyrobí hromadu oblečení, přičemž jeden kus prodá druhému zákazníkovi, kterým bude shodou okolností nějaký Číňan. Ten vyrobí spoustu kopií, které použije jako prostředníka nějakou legální firmu a loď, a dále prodává své kopie třetímu zákazníkovi. A první zákazník, oděvní firma, ztrácí zákazníky. Ovšem uvažuje někdo o blokování obchodů s Čínou nebo o omezeních lodní dopravy?

Nebo si to projděme s nákladním automobilem Tatra. Návrhář vymyslí auto, prodá návrh továrně, ta vyrobí hromadu kusů. Jedním z druhých zákazníků je třeba Ind, ten auto rozebere, vyrobí kopii, a tu pak prodává třetím zákazníkům. A první zákazník z toho má opět prd plus že mu ubývají druzí zákazníci. A uvažuje někdo o zablokování obchodů s Indií?

Co vy na to, přestanou hudebníci skládat hudbu? Budeme muset oželet Justina Biebera, Britney Spears, Michala Davida nebo některou Vondráčkovou? Myslíte, že se přestanou točit filmy? Budeme muset oplakat herecké výkony Ashtona Kutchera, Jennifer Aniston, Kateřiny Brožové, Jiřího Krampola? A také třeba konec Twilight ságy? Nebude pokračování Snowborďáků, Rafťáků - opravdu Bufeťáci nebudou? (nebudou, protože to jsem si právě vymyslel)

Co vy na to?

-----
[*1] "zastavit online pirátství"
[*2] "zabránění reálným online hrozbám pro ekonomickou kreativitu a krádežím duševního vlastnictví"
[*3] "sjednocování a posilování Ameriky poskytováním vhodných pomůcek potřebných pro stíhání a bránění terorismu (z roku 2001)"
[*4] vers. 1 - doslova "zkurveno k nepoznání"
vers. 2 - použito v Saving Private Ryan - POZEN - "posraným a zeleným navrch"

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.