Jeden barák v Havu

20. ledna 2012 v 10:30 | insider |  Zegrovy postřehy
Většina z vás tuhle budovu nejspíš nikdy neviděla, a v podstatě vás ani nemusí zajímat. Je totiž určena k demolici. Já k ní ale mám lehký, řekněme velmi lehounký sentimentální vztah. Strávil jsem v ní relativně dost času. Tedy v poměru s časem, který jsem strávil na záchodě, ve škole, v posteli, v hospodě, případně na úřadech, se to srovnat nedá, ale když se podívám na záběry z vestibulu - níže - vybaví se mi vzpomínky na mé bezstarostné mládí... Je to nádraží, abyste věděli, nádražní budova Českých drah v Havířově. A je opravdu určena k demolici.



Více oficiálních informací si můžete najít tady nebo tady, ovšem autentické zamyšlení si přečtete jen na Insiderovi.


Ta mozaika, ty kachle na podlaze, ty nepohodlné dřevěné sedačky, všechno tam pořád je... Jen se podívejte, kolik tam bylo - a evidentně ještě je - místa na běhání pro nudící se děti při čekání na vlak! Nic se nezměnilo, vůbec nic... Pamatuju časy, kdy rozpis příjezdů a odjezdů vlaků visel nad průchodem k nástupištím, ovšem žádná elektronika, jen poctivě nalepená písmenka na velkých tabulích... k nástupištím se šlo tmavou chodbou skrz těžko oteviratelné dveře (asi aby tam nikdo slabý na duchu a fyzicky nelezl), na ona dvě nástupiště, na šedivá a oprýskaná už v 90. letech minulého století... Pak zde po revoluci byly stánky, které vznikaly jako když kvetou kytky na jaře, a krachovaly jako když uvadají kytky na podzim... Nádražní restaurace v pravém zadním rohu (bohužel na obrázku není vidět), ušmudlaná a na stojáka... Ošklivé záchodky... Bufík hned u vchodu (na obrázku hned pod mozaikou) a v něm lahváč... malá, věčně zavřená pošta... obvykle jen jedno otevřené okýnko na lístky... a ten krásný strop, ten se mi vždycky líbil, už od mala... Velké hodiny na průčelí venku, které nepamatuju, že by někdy šly přesně, pokud vůbec šly... A fronty na autobusové zastávce a nacpaný bus při příjezdu vlaku v neděli večer... Jak si ti místní vychytali, že je dobré nastoupit do linky, co jela z Ostravy nebo Karviné a stála o nástupiště vedle... a jak to zmínění autobusáci bojkotovali tím, že neotvírali dveře k nástupu...

Skutečnost, že se zastupitelstvo už v červnu 2011 usneslo halu zbourat, nikdo moc nikde nevykřikoval, nebudeme pátrat proč. Teď (nejspíš skoro stejně pozdě jako u Fukušimy) se našli nějací lidé, kteří protestují, ovšem nejspíš stejně marně, že jo. Chápu argumenty ČD, že hala chátrá a není využitá. Jenže ta hala chátrala už před 25 lety a to, že se postaví nová, krásná, moderní - viz vizualizace -


neznamená, že se pak pohrnou davy lidí, aby jely vlakem. Poloha nádraží, které je daleko i od centra i od nových sídliští za kolejema, se stejně nezmění. A jestli někdo čeká, že ony supermoderní vlaky, které jsou vidět na vizualizaci, budou frčet přes Hav, tak to je buď naiva nebo snílek. To by totiž nejprve musely České dráhy postavit nové koleje, a na to nemají peníze, strategii a ani energii.



Nicméně pořádně se na tu vizualizaci podívejte, protože takhle to nové nádraží určitě vypadat NEBUDE. "Projektant bude vycházet z prověřovací studie, nicméně samotná finální podoba se může lišit. Základní parametry jsou však jasně vymezené a dané z prověřovací studie," říká regionální mluvčí Českých drah Kateřina Š. Navíc předpokládaná cena je jen 160 milionů, to je každopádně strašně nízký odhad, alespoň na obvyklé české poměry, nemyslíte? A ještě k tomu je celý projekt rozdělen na dvě části, na jednu kterou mají na starost dráhy, tzn. nádražní budova a peróny, a na druhou, což je prostor před, kterou bude mít na starost město. Takže nepředpokládám, že najdou společnou řeč, zvlášť když nebude dost peněz. Ale i přesto podívejme na ty obrázky zblízka.

Takže i autobusový terminál před nádrem, zajímavé, čichám čichám čertovinu, že by město Havířov chystalo potichu zavřít stávající hlavní autobusové nádraží pod Bludovickým kopcem? Nebo že by se chystalo druhé velké nádraží pro případ, pro případ, že by se zastupitelstvo rozhodlo zvednout příjmy MHD tím, že by omezilo dostupnost města osobními auty, případně vjezd úplně zakázalo? Pak by mělo smysl i to velké parkoviště vedle - protože jinak netuším, kdo tam bude parkovat. Obyvatelé těch dvou paneláků u nádraží? Návštěvníci kostela, ke kterému je to odtama tak 500 metrů podél nejfrekventovanější cesty v Havu, a navíc přes unikátní kruháč se semafory? Nebo je v plánu další obchodní centrum? A právě jeho návštěvníci že by tam parkovali? Mimochodem nemá těch komerčních center Hav náhodou už dost? Já jen že kousek je třeba Tesco s taky slušně předimenzovaným parkovištěm... A kdo tam tak asi bude podnikat v tom novém centru? V budově kolem které se sem tam prožene burácející vlak a celou ji roztřepe? Aby developer nakonec nesplakal nad výdělkem... Leda ta pěší lávka na Šumbark, tak ta jediná by měla smysl, protože přes koleje, resp. pod nimi, se jde opravdu blbě, chodník je tam úzký a auta tam frčí jedno za druhým, ovšem jedno přemostění za tolik peněz...

Ne, netvrdím, že se má stávající budova zachovat kvůli historii, nostalgii nebo jiným pochybným důvodům, tvrdím, že momentálně schválené řešení je drahé, zbytečné a že to, co si plánovači ČD a zastupitelstva ve vizualizaci a svých představách malují, je obrázek Potěmkinovy vesnice, tedy vlastně Potěmkinova nádraží...

Cihlové nádraží ve stylu předválečném, třeba jako je tohle, by stačilo...



Co vy na to?

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kabl Kabl | 20. ledna 2012 v 11:15 | Reagovat

Doplnění: Přemístění autobusového nádraží plánovali už komanči. Mělo stát na místě dnešního Teska. Autobusy do Ovy po Rudné, do Karviné, Orlové atd směr Dukla. Do centra měli jezdit trolejbusy. Údajně to padlo proto, že tam jsou bažiny a mohlo by se to celé propadat. Tesco tam zatím stojí, i když to by se mohlo propadnout... ;-)

2 Rigi Rigi | 24. června 2015 v 13:49 | Reagovat

Kvalitní interiérové dveře:

http://www.abinterier.cz/produkty/interierove-dvere/interierove-dvere-sapeli/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.